tips mengelakkan rasa bosan ^-^

Bismillahirahamanirrahim , : )
                  Heloo, pakcik pakcik, makcik mackcik , serta warga blogger sekalian , okay now aku nak cakap pasal tips yang dapat mengelakkan rasa bosan ^-^ . Pheww--' macam dah pakar motivasi dah nak bagi orang tips aku nieyyy ;p. okay kat sini ade beberpa tips ;

1. kenali diri anda
 --> wuhuuu , aku tak bermaksud kenali diri anda tu macam eja nama korang ape, kauorang mak ayah nama sapa, no-2 ;p . maksud aku kauorang kena kenal kauorang nie jenis yang macam mana, suka travell ke ,suka camping ke , suka hangout ke , ;p , kalau boleh buat lahh aktiviti2 mcm tu kayy --'. tapi aku nasihatkan carik aktiviti yang berfaedha lahh , # jangan kalau kauorang suka pergi pub kaourang ikut pulakk , eh no la ;p . pub tu x sesuai kayy --'

2. cari hobi baru

--> okay, for example , hobi aku onlinee ,tapi kalau dah onlinee 24 7, bosan jugak kan ? -,- . so aku nasihatkan kauorang carikk hobi baru kayy, tak kesah lahh hobi kauorang tu ape, yang penting dapat isik mase kauorang tu . contoh macm hobi kauorang maen video game . maen video game tak salah kan ? --' okay but hadkan masa untuk main game tu , bukan tak boleh dowhh , tapi berpada-padalah .#carik hobi yang boleh menjana pendapatan negara siket ;p


3. Lakukan aktivit sosial

-->Bila sebut je tentang sosial , nampak macam tak elok je kan ? --' tapi sosial ni ade baik and ade jugak burukknye . maksud aku kat sini , if kauorang takde benda nak buat sabtu ahad yang tak bersekolah tu kan , attend lah kenduri kawen yang sdare mare, jiran tentangga kauorang buat. buat penat je diorang ajakk --' #menghabiskan air liur je ;p ,aku maksud kan kat sini tak semestinye kenduri kawen, kenduri cukur jambul , kenduri, doa selamat, , kenduri tak selamat selamat . # Wuhuuu sapa yang single tu, boleh cuci mata dowh, mana tahu ade yang berkenan pulak ;p . nanti boleh buat lagu cinta di kenduri .

4. Lawat tempat -2  yang awesome

--> if kauorang suka jalan-2 carik pasal macam aku, ;p . kauorang boleh lah pergi mana tempa menarik yang kaourang suka kayy --' yang tak pernah pegi. ajak satu family,# if family kauorang  ramai, seva van, kalau ramai jugak ,sewa lorii , kalau rmai lagii , aku tak tah nak cakap lah ;p.haha . yang penting, lagi ramai bawak lagi happy ^-^ # ini untuk yang ade bajett lebih je lah kayy ? cm aku tak pat derr

5. Hangout dengan BFF

--> okay, for gurlz, mesti ramai kan yang kaki shopping, bukan kaki je shopping, tangan + kepala + ibu jari kaki semua pasal shopping lahh kan ;p . okay. aku nak decide kauorang pergi lah hangout sekali sekala kayy , pergi manicure and spa pada sape yang mampu . boleh relax kan fikiran  kaourang tu, pas nie InsyaAllah tak bosan dah -,- #tapi kalau tak mampu , ajak membe datang rumah ,then buat spa sendiri and mnicure, bkan susah kan ? kauorang seach je kt google tentang manicure kat rumahh ^- ^ save bajettt .mak ayah kaorang pun tak risau sebab kauorang lepak kat rumah je :)


6 . Tanamkan impian atau matlamat

---> for example ,aku memang bosan gila lepas habis pmr nie, tak tahu nak buat ape, tapi aku tanam impian aku, pas nie aku nak belajar and fokus maen gitar. wuhhuuu --' then aku nak lebih kan exercise ,aku dah cchubby gile skrng niee, ohh no ;p. kalau kaorang ade mtlmat and impian nak kejar, mesti tak bosan kayy ? --' pheww, ade tu impian nak kawen dengan bill gates , ahaaa itu tak pat aku nak nolong deh , haha ;p.

7. Beribadah

--> apa pun benda yang kita buat nie kalau tak dapat izin daripda Allah S.W.T tak kan dapat kayy ? --' so kalau dah bosan sangat, bukak quran, then bace, insyAllah , hati akan berkeadaan lebih tenang dan aman damai harmoni + bahagia ;p . bertawakal lah supya kauorang dapt buat ape je benda terbaek :) InsyaAllah



p/s : semua tips aku reka sendiri ;p . kalau salah dan silap harap dimaafkan , dari hujung rambut smpai ke celah kuku kaki . sorry kayy, i am not a motivater. but i want to be a motivater , haha ;p # bi terabur, kbai ;p





SUKA ? LIKE JER. JANGAN LUPA KOMEN .THANKS ;)

No comments:

Post a Comment