Live as a masscom students.



Bimillahirahmanirrahim. aku nak share sikit pasal life aku dekat Universiti as a Masscom students. Mula mula dulu masa aku nak isi upu untuk SPM aku tak pernah terlintas langsung nak ambik masscom. Sebab aku tak tahu masscom ni apa benda sebarnya instead aku pun memang tak berani nak masuk belajar dan berkerjaya dalam masscom. Okay cerita dia macamni. Masa time last isi upu tu, aku ada pilih course grafik haha sebab actually aku suka multimedia not media. Dan aku silap. Aku ingatkan apa yang aku isi dalam UPU tu adalah Komunikasi dan MUltimedia. Mati mati weh aku ingat komunikasi dan multimedia tu orang yang buat video, semua tu. Sebab aku tengok dekat tv famous jugak lah nama kementerian Suruhanjaya Komunikasi Dan multimedia. So dia punya excited untuk aku go ahead dalam bidang tu aku dengan confidentnya tekan lah dekat UPU. Dah la second choices. hahah


First choice aku actually Diploma Bahasa Inggeris Dekat UPSI. aku terpanggil untuk UPU , tapi malangnya aku tak lepas untuk masuk UPSI. itu aku redha sebab aku tahu kalau aku lepas nak masuk UPSI pun belum tentu aku dapat bawak sebab aku ni ade mood aku je nak study Bahasa Inggeris, kadang kadang melayu jugak aku cari, aku ni berjiwa sastera sikit. okay sambung cerita then aku dapat interview Masscom dekat uitm lendu. At fisrt perasaan excited tu memang meluap luap, nak terjun bangunan semua ada HAHA xD. siapa tak excited sebab dapat masuk Universiti goverment tu wey. Aku dah ah A apa je. Haha. 


Before interview aku buat lah sikit reaseach pasal Masscom ni. Tecekik juga aku bila tahu masscom ni belajar media rupanya not multimedia macam apa yang aku mimpi. Masscom lebih kepada pengacaraan, kewartawan , pengiklanan. bila aku dah buat reasech pasal tu aku tak bagitahu mak aku lagi sebab aku takut mak aku marah .Hahah. Biasalah as we know, orang tua akan anggap course masscom ni tak menjamin masa depan. Diaorang lebih suka anak anak diaorang untuk expose dalam medical, engineering , cikgu dan semua yang skema skema lah XD hahaha. 

Bila aku fikir dua tiga kali aku pergi jelah interview sebab cikgu sekolah menengah aku kata dapat tak dapat lain cerita. Lagipun aku fikir bukan senang nak masuk U, so aku terus melangkah pergi interview. Masa interview Alhamdulillah Madam Raha tanya aku soalan yang memang makanan aku , dia tanya aku ada facebook tak? ye saya ada. Twitter? ya saya ada. Instagram? ya saya ada. Blog? ya saya ada. Ahaha semua memang kebetulan aku ada masa tu then dia pergi tanya aku apa yang aku post dekat twitter atau facebook selalunya then aku akan explain satu satu. 

Dia tanya kenapa aku pilih masccom? aku pun dengan banggannya cakap sebab aku nak jadi journalism. Konon, acah je masatu. Ahahah tapi masa interview dia dah bagi hint dah dekat aku dia cakap nanti masuk u, berkawan dengan budak baik ap semua.


Dipendekkan cerita sekarang dah dua sem aku expose dalam dunia masscom ni, mula mula memang aku plastik sikit masuk masscom ni tapi sebab nak sedapkan hati mak ayah aku punya pasal supaya dia nampak anak dia masuk u, aku gagahkan hati. HAhah.
 cerita sikit pasal masscom ni memang best ah tak macam kat sekolah dulu pishang baca buku je. Dekat sini kau akan expose dengan benda benda media, kena tangkap gambar buat interview ap semua tu lah. Benda tu enjoy bagi aku, cumaaa. yes ada cuma, aku sekarang tak berapa nak selesa sebab ada students yang tak suka buat video, tak suka pergi interview. what the>

you know what for the first time aku siapkan short filem sorang sorang semalam. aku stay up sampai pukul 5 pagi semat mata nak edit short video. Group semua tak ambil kisah. Sebenarnya masscom ni banyak perlukan kerjasama antara kumpulan. sebab masscom tak boleh nak bergerak sorang sorang. matilah kalau kita sorang yang buat script, hold camera, cari pelakon, nak makan apa? hahaha.

Setakat ni tu je yang aku rasa stress bila belajar course masscom ni, susah sangat nak bergerak. Group discussion pun takda. Masing masing nak buat hal sendiri. Haih tak faham aku. Apa apa pun dalam dunia masscom ni kena pandai pandai pilih kawan lah. Jangan ikutkan sangat kawan yang malas tu. 

yang paling aku bengang tu ada yang mintak je dekat budak photo untuk assigment photo kitaorang, then dapat carrymarks tinggi mula lah nak membangga. serious buat apa nak bangga dengan bukan hasil kita kan? entah lah wey aku pun taktahu nak cakap apa dah.


Mungkin kalau kita buat lebih, kita akan dapat banyak, then apa yang aku belajar, kitamesti belajar buat sesuatu tu dengan ikhlas :) insha Allah Allah redha,





















SUKA ? LIKE JER. JANGAN LUPA KOMEN .THANKS ;)

1 comment:

  1. Hai, I would love to know your update!! Cara awak tulis menghiburkan saya xD

    ReplyDelete